Nyhende — 12 september 2017

«Ganske gammelt tre», plakatbilete av Gerhard Stoltz.

Gerhard Stoltz er ein av Noreg sine fremste kunstnarar. Født i Bergen i 1948. Han har bak seg uhorvelege mengder nasjonale utstillingar og utsmykkingsoppdrag, m.a av Haukeland Sjukehus og Realfagsbygget v/UiB, og er kjøpt inn av m.a Riksgalleriet og Museet for Samtidskunst. Han er kjend for sin leikande, stiliserte strek og sine underfundige titlar. Opning ved Vidar Høviskeland laurdag 16.09 kl. 13.00. Og kunstnaren er sjølvsagt til stades ved opninga av ei utstilling Galleri Giga gleder seg stort til å visa.

Stoltz er også forfattar og illustratør og var i 1971 sentral i stiftinga av kunstnargruppa Lyn. Her skriv han om kunstoppleving:

Kunst er i grunnen ikke så veldig komplisert. På veggen henger et bilde, på gulvet foran bildet står du. Så er det bare å ønske dere begge lykke til.

Hvis du er heldig står du foran et godt bilde.

En eller annen sa en gang at ”den første forutsetning for en kunstopplevelse er en god stol”. Det er ingen dum idé, for gode bilder kan man godt bruke litt tid på å bli kjent med. Kunstneren kan ha brukt måneder og år på å få alt til å henge sammen med alt på den helt riktige måten. Så noe av dette kan nok være vanskelig å få med seg på et øyeblikk.

«Seks broer» av Gerhard Stoltz.

Noen ganger kan du være så heldig å treffe på et bilde som ikke bare er godt, men som også befinner seg på samme bølgelengde som deg og som forteller spennende og interessante historier om alt og ingenting. Da går det an å ha det kjekt ganske lenge.

Hvis du har penger nok kan du til og med kjøpe bildet og ta det med hjem. Et godt bilde beholder energien i årevis.

Hvis du skal ha et godt møte med kunsten, er det imidlertid en ting du må passe på å holde deg unna, og det er den alt for utbredte ideen om at man skal ”forstå” kunst, at kunstverket er en slags rebus som har en løsning og at hvis man ikke finner denne ”løsningen” så kan man bare holde seg unna.

Dette er vranglære.

Det vil føre for langt her å gå inn på hvorfor det er blitt slik, det viktigste for deg er å vite at du ikke behøver å bry deg med det. Med mindre du har tenkt å studere kunsthistorie, men det er et akademisk fag som handler om å lære seg historie og teorier og har ikke så mye med selve kunstopplevelsen å gjøre.

De mest interessante og spennende opplevelsene i livet er jo de som er uten fasit.

Og det er disse opplevelsene som gjør deg i stand til å kjenne på (og kanskje til og med forstå litt av) hvordan det er å være menneske.

Billedkunsten handler – som all kunst – om å legge til rette for opplevelser som kanskje er litt sammensatte, litt uklare og litt vanskelige å definere, men som like fullt er en viktig del av menneskenes liv, den handler om stemninger og følelser, om fantasi og undring.

Kunsten er kort og godt et språk menneskene har utviklet og fortsatt utvikler for å snakke sammen om ting som ikke så lett lar seg beskrive med sakprosa eller matematiske formler.

Så ligg unna de som prøver å ”hjelpe” deg til å forstå bildene, enten det nå er magistere, skribenter eller kunstnere som ikke helt har skjønt poenget med det de holder på med. Still opp med et åpent sinn og åpne øyne.

Så lenge du står der sammen med bildet, så er det ditt bilde og dine opplevelser.

Det er ingen vits i å la noen kludre med det.»

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.